Fortsätt till huvudinnehåll

Stensdalen - Vålådalen, 14 km

Den här sträckan bjuder på vackra vyer uppe på kalfjället, innan stigen planar ut över myrar och vänder ned genom fjällbjörkskog. Dag 4 av 4.

Start: Stensdalen fjällstuga
Slut: Vålådalen fjällstation
Sträcka: Ca 14 km, huvudsakligen stig, någon kilometer skogsbilväg.
Betyg: 5

Sista dagen på vår löparhelg vaknar vi upp till frost och klarblå himmel. Är så glad att vi inte ställde in på grund av den deppiga väderprognosen innan vi for, det har verkligen blivit bättre än förväntat. Som de säger i Frankrike: "Qui trop écoute la météo, passe sa vie au bistro" (den som lyssnar för mycket på väderprognosen tillbringar sitt liv vad bardisken, fri tolkning...).

Klar och frostig morgon

Stendalens rymliga kök gör att grötkokningen flyter på utan något längre köande. Vi har ingen stress iväg, utan låter solen värma upp luften lite. Varma blir vi också sen av första stigningen på sommarleden mot Vålådalen. Uppe på fjället är det vindstilla, nu är det t-shirtlöpning som gäller! När stigen delar sig efter några kilometer håller vi vänster i riktning mot Nulltjärnarna. Får njuta av rolig löpning över myrmarken, innan stigen viker ned i skogen.

T-shirtlöpning i september
Njuter av sista biten upp på fjället
Mjuka myrmarker
Partiet i skogen är ganska blött, stenigt och svårsprunget. Eller så börjar vi helt enkelt bli lite slitna, hur som helst går vi en del här. Möter ganska många som är ute på dagstur, en salig blandning löpare, barnfamiljer, hundar och urblekta fjällrävenanorakar. Vi gör ett litet stopp vid Nulltjärnarna och tar in det sista av utsikten. Letar sedan rätt på elljusslingan norr om vägen och följer den ända fram till Vålådalen. Känns väldigt omotiverande att springa tråkig väg efter alla vackra bergsstigar, men precis när vi börjar ledsna dyker fjällstationen upp. Läste sedan att stigen söder om vägen är ett bättre alternativ, så det får vi pröva nästa gång. För en nästa gång blir det, helt säkert!

Drickastopp vid Nulltjärnarna
Sista fina biten längs sjön

Sveriges vackraste sandstrand?

Tack för den här gången!

Tillbaka till Dag 3: Gåsen - Stensdalen

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tyresta nationalpark, 15 km

Tyresta är alltid ett säkert kort. Gammal skog, sjöar och framför allt den underbara tystnaden. När man väl lämnat Tyresta by vill säga, i början är det ofta mycket folk. Men håll ut, det blir toppen sen! Star t: Busshållplats Tyresta by, linje 834 från Haninge Centrum. Slut: Samma som start Sträcka: Ca 15 km, i princip bara stig. Inledningsvis Barnvagnsslingan, därefter Sörmlandsledens etapp 3 och sen lite av varje. Betyg: 5 Tidig oktober och SMHI har lovat gråväder. Väldigt glad överraskning att solen skiner från en molnfri himmel och att Anita och jag har bestämt oss för att springa i Tyresta. Helt ensamma om den idén är vi inte, en knökfull parkering möter oss. Men det går inte gärna att klaga på att vi är många som vill ut i naturen en så här vacker dag. Vi kryssar fram genom barnvagnar och barnfamiljer. Vid Bylsjön är korvgrillningen i full gång och det luktar barndomsminnen. Vi springer vidare och svänger in på Sörmlandsleden, som följer västra kanten av Årsjön. Det är r

Gåsen - Stensdalen, 15 km

Den här sträckan bjuder på många kilometer vidsträckta fjällvidder, och avslutas med en löpvänlig stig mellan fjällbjörkarna. Dag 3 av 4. Star t: Gåsens fjällstuga Slut: Stensdalen fjällstuga Sträcka: Ca 15 km, bara stig. Betyg: 5 Grå skyar inleder tredje dagen på vår tur. SMHI lovar finare framåt lunch, så vi tar det lugnt, stretchar, slappar och äter på förmiddagen. Vi tar en lite promenad och ser blå luckor här och där på himlen, hoppet om att få se Sylarna och Helgas lever. Men efter ett par timmar vid fjällstugan  känns det som att det är dags att springa vidare mot Stensdalen. Vi går första biten av stigen för att mjuka upp kroppen och få upp värmen i den kyliga vinden. Springer sen lite lätt och får till slut upp farten i det fantastiska landskapet.  Öppna landskap i vår smak Härjångssjöarna som vi sprang förbi igår Vi gör ett kort stopp i vindskyddet vid Stäntja och pratar lite med en trevlig man från Västerås. Fortsätter sen stigen uppför sidan av den lilla

Stora Gålöslingan, 12 km

Vilken fantastisk löptur med skärgårdskänsla! Rundan startar med lättlöpta skogsstigar, men höjdpunkten är att springa på klipphällar med utsikt över havet. Du kan också passa på att ta ett dopp. Start: Busshållplats Morarna Slut : Busshållplats Morarna eller Liåker (16 km) Sträcka : 12 km, mestadels stig och klippor med korta sträckor på väg. Betyg : 5 En strålande klar och kall decemberlördag tar vi bussen ut till Gålö och kliver av vid Morarna. Stigens start går inte att missa och hela Stora Gålöslingan är väl utmärkt med röda markeringar. Krister sätter iväg på skogsstigen, och jag hakar på. Det är ganska öppen skog och härligt att solen skiner igenom på oss. Efter några kilometer kommer vi ut på en bredare skogsväg där det nog går längdskidspår på vintern. Det finns i alla fall en skylt som varnar för en backe som inte känns helt livsfarlig på sommaren. Vi springer på förbi sommarstugorna och Skälåkers camping och nu  börjar den riktiga löpningen! Fötterna snubblar på röt