Fortsätt till huvudinnehåll

Stensdalen - Vålådalen, 14 km

Den här sträckan bjuder på vackra vyer uppe på kalfjället, innan stigen planar ut över myrar och vänder ned genom fjällbjörkskog. Dag 4 av 4.

Start: Stensdalen fjällstuga
Slut: Vålådalen fjällstation
Sträcka: Ca 14 km, huvudsakligen stig, någon kilometer skogsbilväg.
Betyg: 5

Sista dagen på vår löparhelg vaknar vi upp till frost och klarblå himmel. Är så glad att vi inte ställde in på grund av den deppiga väderprognosen innan vi for, det har verkligen blivit bättre än förväntat. Som de säger i Frankrike: "Qui trop écoute la météo, passe sa vie au bistro" (den som lyssnar för mycket på väderprognosen tillbringar sitt liv vad bardisken, fri tolkning...).

Klar och frostig morgon

Stendalens rymliga kök gör att grötkokningen flyter på utan något längre köande. Vi har ingen stress iväg, utan låter solen värma upp luften lite. Varma blir vi också sen av första stigningen på sommarleden mot Vålådalen. Uppe på fjället är det vindstilla, nu är det t-shirtlöpning som gäller! När stigen delar sig efter några kilometer håller vi vänster i riktning mot Nulltjärnarna. Får njuta av rolig löpning över myrmarken, innan stigen viker ned i skogen.

T-shirtlöpning i september
Njuter av sista biten upp på fjället
Mjuka myrmarker
Partiet i skogen är ganska blött, stenigt och svårsprunget. Eller så börjar vi helt enkelt bli lite slitna, hur som helst går vi en del här. Möter ganska många som är ute på dagstur, en salig blandning löpare, barnfamiljer, hundar och urblekta fjällrävenanorakar. Vi gör ett litet stopp vid Nulltjärnarna och tar in det sista av utsikten. Letar sedan rätt på elljusslingan norr om vägen och följer den ända fram till Vålådalen. Känns väldigt omotiverande att springa tråkig väg efter alla vackra bergsstigar, men precis när vi börjar ledsna dyker fjällstationen upp. Läste sedan att stigen söder om vägen är ett bättre alternativ, så det får vi pröva nästa gång. För en nästa gång blir det, helt säkert!
 
Drickastopp vid Nulltjärnarna
Sista fina biten längs sjön
 
Sveriges vackraste sandstrand?
 


Tack för den här gången!

Tillbaka till Dag 3: Gåsen - Stensdalen

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mölnbo-Järna, 23 km

Detta måste vara en av de finaste stigarna i närheten av Stockholm! Man springer längs sjöar, över hällar, genom mossar, inne i skogar och storstan känns långt borta. Ett måste för den som längtar från asfalten till vildmarken. Start : Mölnbo station, som nås med pendeltåg. Slut : Järna, som också nås med pendeltåg. Sträcka : 23 km, nästan bara stigar. Följer lederna Sörmlandsleden, Blå stigen och Gruvrundan. Betyg : 5   Gruvrundan  När jag letade efter rekommendationer på sträckor att springa längs Sörmlandsleden dök allt som oftast Mölnbo-Järna upp som tips. Gruvrundan fick också lyriska omdömen. Så en lördagsmorgon i slutet av oktober gav Anita och jag oss iväg mot Mölnbo, i fint sällskap av lånehunden Java. Kartan bestod av skärmdump i mobilen, för hur svårt kan det vara att hitta på Sörmlandsleden? Anita har bil, så vi parkerade i Järna och tog buss därifrån. Det fanns en busshållplats i närheten av Mölnbo IP, kommer man med pendel så är det istället en knap...

Paradiset Huddingeleden och Sameslingan, 13 km

Paradiset är ett av Stockholms finaste naturreservat, och här lär du inte vara själv på helgerna. Man kan kanske inte njuta av ensamhet, men av roliga stigar, glittrande sjöar och varierande natur! Star t: Pendel till Huddinge, sen buss till hållplats Bruket. Slut:  Samma som start Sträcka: Ca 13 km, i princip bara stig.   Betyg: 4 Det är strålande väder denna första helg när Corona-pandemi verkligen känns av på riktigt. Länder runt om i världen inför i princip utegångsförbud, och jag undrar hur länge till vi får rör oss fritt här hemma. Bäst att ta vara på solstrålarna! Bestämmer mig för att åka till Paradiset. Det är lite tidskrävande med SL, men väl värt det en så här fin dag. Sagt och gjort, jag tar pendel till Huddinge och buss till Bruket. Där finns en skylt mot Paradiset, och Huddingeledens markeringar dyker strax upp. Efter en halv kilometer på väg genom stugområdet är jag framme vid entrén till Paradiset. Bara en sån sak.   Entr...