Fortsätt till huvudinnehåll

Paradiset Huddingeleden och Sameslingan, 13 km

Paradiset är ett av Stockholms finaste naturreservat, och här lär du inte vara själv på helgerna. Man kan kanske inte njuta av ensamhet, men av roliga stigar, glittrande sjöar och varierande natur!

Start: Pendel till Huddinge, sen buss till hållplats Bruket.
Slut: Samma som start
Sträcka: Ca 13 km, i princip bara stig.  
Betyg: 4

Det är strålande väder denna första helg när Corona-pandemi verkligen känns av på riktigt. Länder runt om i världen inför i princip utegångsförbud, och jag undrar hur länge till vi får rör oss fritt här hemma. Bäst att ta vara på solstrålarna! Bestämmer mig för att åka till Paradiset. Det är lite tidskrävande med SL, men väl värt det en så här fin dag. Sagt och gjort, jag tar pendel till Huddinge och buss till Bruket. Där finns en skylt mot Paradiset, och Huddingeledens markeringar dyker strax upp. Efter en halv kilometer på väg genom stugområdet är jag framme vid entrén till Paradiset. Bara en sån sak.


Entré till Paradiset

Fin stig direkt från start
Stigen är jättefin och strax möter jag en löpargrupp som varit betydligt morgonpiggare än jag. De ser sådär friska och glada ut, inspirerande, och jag tänker att jag nog har en fin tur framför mig. När stigen möter Brinkslingan svänger jag höger, och entusiasmen dalar väl något. Lerigt, bred stig och lite nedfallna träd blockerar vägen. Jaja, det är bara någon dryg kilometer med bröt fram till Paradisets huvudentré och den stora parkeringsplatsen. Har inte sprungit förbi här förut, så blir lite överväldigad över hur mycket människor det är! Fler som vill passa på att njuta av naturen så länge det går, och det är ju egentligen positivt. 

Fortsätter Sameslingan söderut bland rötter, stenar, barn och hundar. Lägger på minnet att om jag springer här igen ska jag testa den mindre stigen som går längre österut och snuddar Trehörningens västra spets. När Sameslingan viker av till vänster avtar trängseln och stigen blir också som finast. Springer på över hällar och myrar, och letar mig sen fram längs Långsjöns strand. Här är det flera grupper med korvgrillare och pick-nickätare, de har verkligen hittat en fin plats för ett lunchstopp.

Långsjön

Häll-selfie
När Sameslingan möter Sörmlandsleden springer jag fel och viker av åt höger. Glömde bort att det först skulle vara en vänstersväng innan högersvängen in på Huddingeleden. Men det var ett lyckat misstag, för omvägen bjöd på vacker löpning och av en slump träffade jag på vänner som cyklade mountain-bike längs Sörmlandsleden. Vi diskuterade väder, vind och vägval innan svetten kallnat och det var dags att sätta fart igen. Upptäckte mitt misstag och vände tillbaka för att följa Huddingeleden förbi Klagomuren. Den här delen rekommenderar jag verkligen, mjuka barr på stigen och solstrålarna silade in genom glesa tallar. Ren njutning.

Hurra för Huddingeleden!

Nydraget
Innan leden är framme vid Näset viker jag in på en mindre stig. Tanken är att springa en kort rundslinga, men en blick på klockan får mig att lägga om planen. Bussen går bara en gång i timmen, här gäller det att lägga på en rem för att hinna. Det är ett enda virrvarr av stigar, och jag är inte riktigt säker på var jag är. Fiskar fram mobilen och får använda kompassappen för att hitta ut till leden vid Erstaberg. Svänger sen av på en "genväg", men tappar snart bort den stigen och får följa kraftledningen. Att jag aldrig lär mig att det går så mycket snabbare att följa de markerade stigarna när det är bråttom. Men med tre minuter till godo når jag busshållplatsen! Äter en lyxig Hard bar som jag fått av min cyklande kompis, och känner att det här var en riktigt fin dag i Stockholms natur.  

Startade vid Bruket och sprang sedan motsols (rosa markering)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tyresta nationalpark, 15 km

Tyresta är alltid ett säkert kort. Gammal skog, sjöar och framför allt den underbara tystnaden. När man väl lämnat Tyresta by vill säga, i början är det ofta mycket folk. Men håll ut, det blir toppen sen! Star t: Busshållplats Tyresta by, linje 834 från Haninge Centrum. Slut: Samma som start Sträcka: Ca 15 km, i princip bara stig. Inledningsvis Barnvagnsslingan, därefter Sörmlandsledens etapp 3 och sen lite av varje. Betyg: 5 Tidig oktober och SMHI har lovat gråväder. Väldigt glad överraskning att solen skiner från en molnfri himmel och att Anita och jag har bestämt oss för att springa i Tyresta. Helt ensamma om den idén är vi inte, en knökfull parkering möter oss. Men det går inte gärna att klaga på att vi är många som vill ut i naturen en så här vacker dag. Vi kryssar fram genom barnvagnar och barnfamiljer. Vid Bylsjön är korvgrillningen i full gång och det luktar barndomsminnen. Vi springer vidare och svänger in på Sörmlandsleden, som följer västra kanten av Årsjön. Det är r

Gåsen - Stensdalen, 15 km

Den här sträckan bjuder på många kilometer vidsträckta fjällvidder, och avslutas med en löpvänlig stig mellan fjällbjörkarna. Dag 3 av 4. Star t: Gåsens fjällstuga Slut: Stensdalen fjällstuga Sträcka: Ca 15 km, bara stig. Betyg: 5 Grå skyar inleder tredje dagen på vår tur. SMHI lovar finare framåt lunch, så vi tar det lugnt, stretchar, slappar och äter på förmiddagen. Vi tar en lite promenad och ser blå luckor här och där på himlen, hoppet om att få se Sylarna och Helgas lever. Men efter ett par timmar vid fjällstugan  känns det som att det är dags att springa vidare mot Stensdalen. Vi går första biten av stigen för att mjuka upp kroppen och få upp värmen i den kyliga vinden. Springer sen lite lätt och får till slut upp farten i det fantastiska landskapet.  Öppna landskap i vår smak Härjångssjöarna som vi sprang förbi igår Vi gör ett kort stopp i vindskyddet vid Stäntja och pratar lite med en trevlig man från Västerås. Fortsätter sen stigen uppför sidan av den lilla

Stora Gålöslingan, 12 km

Vilken fantastisk löptur med skärgårdskänsla! Rundan startar med lättlöpta skogsstigar, men höjdpunkten är att springa på klipphällar med utsikt över havet. Du kan också passa på att ta ett dopp. Start: Busshållplats Morarna Slut : Busshållplats Morarna eller Liåker (16 km) Sträcka : 12 km, mestadels stig och klippor med korta sträckor på väg. Betyg : 5 En strålande klar och kall decemberlördag tar vi bussen ut till Gålö och kliver av vid Morarna. Stigens start går inte att missa och hela Stora Gålöslingan är väl utmärkt med röda markeringar. Krister sätter iväg på skogsstigen, och jag hakar på. Det är ganska öppen skog och härligt att solen skiner igenom på oss. Efter några kilometer kommer vi ut på en bredare skogsväg där det nog går längdskidspår på vintern. Det finns i alla fall en skylt som varnar för en backe som inte känns helt livsfarlig på sommaren. Vi springer på förbi sommarstugorna och Skälåkers camping och nu  börjar den riktiga löpningen! Fötterna snubblar på röt