Fortsätt till huvudinnehåll

Ösmo-Hemfosa, 17 km

Den här turen bjuder på varierad natur och enkel logistik. Långa sträckor är man mitt ute i skogen och kan njuta av tystnaden. Stigen följer Sörmlandsleden och det är lätt att lägga till eller dra ifrån kilometrar.

Start: Ösmo station, som nås med pendeltåg.
Slut: Hemfosa station, som också nås med pendeltåg.
Sträcka: 17 km, mestadels stig men också några partier på väg och grusväg. Följer Sörmlandsleden och en avstickare till Borgberget.
Betyg: 4

Eftersom jag inte har bil måste löpturerna gå att nå med SL, helst utan alltför många byten och glesa avgångar. Sörmlandsledens etapp 5:2 som går mellan Ösmo-Hemfosa verkade därför perfekt, enkel att nå med pendeltåg och ändå långa sträckor utan bebyggelse. Efter en lång sovmorgon i november klev jag av tåget ut på Ösmo station, redo att leta mig ut i terrängen.

Jag följde Körundavägen någon kilometer till Sörmlandsledens markeringar dök upp. Valde att springa på sjön Muskans östra sida, och efter en lättlöpt start blev det mer tekniska stigar med rötter, stenar och en hel del vatten. Full koncentration på fötterna, så jag fick en mindre chock när en skogsfågel flög upp precis bredvid. Kan det ha varit en orrhöna?


Svårt att tro att pendeltåget är helt nära.

En skylt visar tydligt var det är dags att svänga av från sjön och följa stigar och vägar mot Segersäng. Här tappade jag fokus på löpningen lite, för såg det inte ut som svampterräng? Hann bli frusen om både rygg och fingrar innan jag lämnade svampletandet och sprang vidare förbi Segersäng mot Tärnan. Här var leden översvämmad, men jag missuppfattade omdragningen och plaskade på längs Tärnans strand. Kändes först lite misärartat, men när man väl accepterat läget blir det också kul på något absurt sätt!


Lätt att hitta rätt.
 
Det här är kul!
 
Det här är också kul, fast på ett annat sätt.

Belöningen blir sedan den fina stigen vid Tullberget. Leden är omdragen här, men denna gång lyckades jag följa anvisningarna. Träffade på en löpargrupp som lyste av entusiasm, och visst är det bonus att få en så här fin dag i mitten av november!  


Belöning!
 
Stigen passerade sen en skylt för Slätmossen-Borgbergets naturreservat, så jag gjorde en avstickare dit. Kanske inte nån makalös utsikt, men fin stig och stillsam skog. Tillbaka på Sörmlandsleden fortsatte jag till den mötte Hemfosavägen och avslutade med någon kilometer väg till Hemfosa station. Den som vill ha en längre tur kan fortsätta mot Paradiset och Handen.


Tack, jag gör gärna ett besök.
 
Mot Broberget

Här var tanken att jag lite smidigt skulle hoppa på pendeln, men hade kollat fel i tidtabellen. Lyckades missa pendeln med någon minut och sedan var nästa inställd på grund av personalbrist. Var inte ett dugg sugen på att stå i en timme och känna svetten frysa till is på perrongen, Hemfosa har inget väntrum, så när pendeln mot Nynäshamn kom hoppade jag på den och åkte med. Så i slutändan blev det mycket tid på SL-transport i alla fall, men med lite bättre planering ska det gå att undvika!  



  

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mölnbo-Järna, 23 km

Detta måste vara en av de finaste stigarna i närheten av Stockholm! Man springer längs sjöar, över hällar, genom mossar, inne i skogar och storstan känns långt borta. Ett måste för den som längtar från asfalten till vildmarken. Start : Mölnbo station, som nås med pendeltåg. Slut : Järna, som också nås med pendeltåg. Sträcka : 23 km, nästan bara stigar. Följer lederna Sörmlandsleden, Blå stigen och Gruvrundan. Betyg : 5   Gruvrundan  När jag letade efter rekommendationer på sträckor att springa längs Sörmlandsleden dök allt som oftast Mölnbo-Järna upp som tips. Gruvrundan fick också lyriska omdömen. Så en lördagsmorgon i slutet av oktober gav Anita och jag oss iväg mot Mölnbo, i fint sällskap av lånehunden Java. Kartan bestod av skärmdump i mobilen, för hur svårt kan det vara att hitta på Sörmlandsleden? Anita har bil, så vi parkerade i Järna och tog buss därifrån. Det fanns en busshållplats i närheten av Mölnbo IP, kommer man med pendel så är det istället en knap...

Stensdalen - Vålådalen, 14 km

Den här sträckan bjuder på vackra vyer uppe på kalfjället, innan stigen planar ut över myrar och vänder ned genom fjällbjörkskog. Dag 4 av 4. Star t: Stensdalen fjällstuga Slut:  Vålådalen fjällstation Sträcka: Ca 14 km, huvudsakligen stig, någon kilometer skogsbilväg. Betyg: 5 Sista dagen på vår löparhelg vaknar vi upp till frost och klarblå himmel. Är så glad att vi inte ställde in på grund av den deppiga väderprognosen innan vi for, det har verkligen blivit bättre än förväntat. Som de säger i Frankrike: "Qui trop écoute la météo, passe sa vie au bistro" (den som lyssnar för mycket på väderprognosen tillbringar sitt liv vad bardisken, fri tolkning...). Klar och frostig morgon Stendalens rymliga kök gör att grötkokningen flyter på utan något längre köande. Vi har ingen stress iväg, utan låter solen värma upp luften lite. Varma blir vi också sen av första stigningen på sommarleden mot Vålådalen. Uppe på fjället är det vindstilla, nu...

Paradiset Huddingeleden och Sameslingan, 13 km

Paradiset är ett av Stockholms finaste naturreservat, och här lär du inte vara själv på helgerna. Man kan kanske inte njuta av ensamhet, men av roliga stigar, glittrande sjöar och varierande natur! Star t: Pendel till Huddinge, sen buss till hållplats Bruket. Slut:  Samma som start Sträcka: Ca 13 km, i princip bara stig.   Betyg: 4 Det är strålande väder denna första helg när Corona-pandemi verkligen känns av på riktigt. Länder runt om i världen inför i princip utegångsförbud, och jag undrar hur länge till vi får rör oss fritt här hemma. Bäst att ta vara på solstrålarna! Bestämmer mig för att åka till Paradiset. Det är lite tidskrävande med SL, men väl värt det en så här fin dag. Sagt och gjort, jag tar pendel till Huddinge och buss till Bruket. Där finns en skylt mot Paradiset, och Huddingeledens markeringar dyker strax upp. Efter en halv kilometer på väg genom stugområdet är jag framme vid entrén till Paradiset. Bara en sån sak.   Entr...