Fortsätt till huvudinnehåll

Ladvik - Bogesund 13 km

Bogesund har över 10 mil olika stigar, så här finns alla möjligheter att kombinera ihop en passande runda. Terrängen bjuder på stor variation och blomsterprakt, och som pricken över i avslutas turen med ett slott!

Start: Busshållplats Ladvik, linje 670 från Danderyds sjukhus
Slut: Busshållplats Bogesunds gård, linje 681 eller Busshållplats Pålsundsvägen, linje 670.  
Sträcka: Ca 13 km, huvudsakligen stig med någon kilometer på grusväg. Inledningsvis Dammstakärrsrundan, därefter Blå Leden.
Betyg: 4

SMHI hade lovat molnigt med regnstänk, så trots att solen lyste upp morgonen började jag dagen med att klättra inomhus. Efter lunch sken solen fortfarande, och det kändes helt fel att hänga kvar i stan i väntan på ett regn som inte verkade komma. Fram med kartan, ville se något nytt och komma ut i grönskan. Bogesund är helt okänd mark för mig, bor söder om stan så det har känts långt och krångligt att ta sig dit. En koll på SL-appen visade tvärtom att det är superenkelt med t-bana till Danderyds sjukhus och blå buss ut mot Vaxholm. Det får det bli! 
 
Bogesunds slott ger en pampig avslutning på löpturen
Jag klev av vid Ladvik och första hindret var att ta sig över den trafikerade vägen. Väl på andra sidan svängde jag direkt in vänster på stigen med elljusbelysning, för att efter nån kilometer ta in på den blåmarkerade Dammstakärrsrundan. Vägens brus försvinner snabbt och ersätts av vågskvalp, stigen är smal och slingrar sig fram längs stranden, det är helt enkelt väldigt kul att springa här! Tallskogen övergår till lövskog och marken täcks av vitsippor och gullvivor.

Ekar och gullvivor
Efter hästgården i Nibble fortsätter jag rakt fram längs hagen och korsar sedan stora vägen igen. Efter lite stig och lite grusväg svänger Dammstakärrsrundan återigen in i skogen. Den här sträckan är den finaste på rundan tycker jag, kuperat med hällar och block, känns som lek att springa runt här. Gör ett litet vätskestopp vid kärret, men knotten hittar snabbt rätt på mitt svettiga ansikte, så springer snabbt vidare.

Hällar är kul!

Dammstakärret

Stigen leder fram till en grusväg som jag följer i en kilometer, lite plågsamt för min ovana löparkropp. Skönt att svänga in på stig igen söder om Eke fjärd, och nu kommer det faktiskt det duggregn som SMHI utlovat. Det upphör efter 5 min :-). på kartan såg det här ut som en väldigt fin sträcka, men i själva verket tycker jag det är lite brötigt. börjar kanske bli kräsen?

På slutet passerar man ett STF-boende och slottet tornar upp sig. Jag knatar dit och läser på skyltarna att slottet uppfördes på 1640-talet av Per Brahe den yngre. Det har också under en tid ägts av en man med det fascinerande namnet Nils Albrekt von Lantingshausen von Höpken. Varför nöja sig med ett "von" när man kan ha två? Slottet stod obebott i över hundra år, och förvaltas nu av Statens fastighetsverk. I närheten finns Café Parkvillan, men det stänger kl 16 så det får bli ett besök nästa gång istället.  

Den ursprungliga planen var att fortsätta Blå leden över bron till Vaxholm och ta buss 670 från Pålsundsvägen, eftersom den går var tjugonde minut. Men en koll på tabellen vid Bogesunds gård visar att buss 681 kommer en halvtimme, så jag tar en liten sväng ner till vattnet och Stora Slottsrundan och åker sen hem. En väldigt trevlig dam vid hållplatsen berättade om Bogesunds historia och hur bebyggelsen vid Karlsudd har utvecklats. Det är alltid så intressant att lyssna på människors berättelser.

Bogesund är ett bra område för den som vill ha variation, här finns massor med alternativ och naturen växlar hela tiden. Det ger kanske inte vildmarkskänsla hela tiden eftersom det dyker upp hus, ängar och vägar lite då och då, men tystnad råder för det mesta och kommunikationerna är överraskande goda. Hit kommer jag återvända fler gånger!

Karta över Bogesund finns här





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mölnbo-Järna, 23 km

Detta måste vara en av de finaste stigarna i närheten av Stockholm! Man springer längs sjöar, över hällar, genom mossar, inne i skogar och storstan känns långt borta. Ett måste för den som längtar från asfalten till vildmarken. Start : Mölnbo station, som nås med pendeltåg. Slut : Järna, som också nås med pendeltåg. Sträcka : 23 km, nästan bara stigar. Följer lederna Sörmlandsleden, Blå stigen och Gruvrundan. Betyg : 5   Gruvrundan  När jag letade efter rekommendationer på sträckor att springa längs Sörmlandsleden dök allt som oftast Mölnbo-Järna upp som tips. Gruvrundan fick också lyriska omdömen. Så en lördagsmorgon i slutet av oktober gav Anita och jag oss iväg mot Mölnbo, i fint sällskap av lånehunden Java. Kartan bestod av skärmdump i mobilen, för hur svårt kan det vara att hitta på Sörmlandsleden? Anita har bil, så vi parkerade i Järna och tog buss därifrån. Det fanns en busshållplats i närheten av Mölnbo IP, kommer man med pendel så är det istället en knap...

Stensdalen - Vålådalen, 14 km

Den här sträckan bjuder på vackra vyer uppe på kalfjället, innan stigen planar ut över myrar och vänder ned genom fjällbjörkskog. Dag 4 av 4. Star t: Stensdalen fjällstuga Slut:  Vålådalen fjällstation Sträcka: Ca 14 km, huvudsakligen stig, någon kilometer skogsbilväg. Betyg: 5 Sista dagen på vår löparhelg vaknar vi upp till frost och klarblå himmel. Är så glad att vi inte ställde in på grund av den deppiga väderprognosen innan vi for, det har verkligen blivit bättre än förväntat. Som de säger i Frankrike: "Qui trop écoute la météo, passe sa vie au bistro" (den som lyssnar för mycket på väderprognosen tillbringar sitt liv vad bardisken, fri tolkning...). Klar och frostig morgon Stendalens rymliga kök gör att grötkokningen flyter på utan något längre köande. Vi har ingen stress iväg, utan låter solen värma upp luften lite. Varma blir vi också sen av första stigningen på sommarleden mot Vålådalen. Uppe på fjället är det vindstilla, nu...

Paradiset Huddingeleden och Sameslingan, 13 km

Paradiset är ett av Stockholms finaste naturreservat, och här lär du inte vara själv på helgerna. Man kan kanske inte njuta av ensamhet, men av roliga stigar, glittrande sjöar och varierande natur! Star t: Pendel till Huddinge, sen buss till hållplats Bruket. Slut:  Samma som start Sträcka: Ca 13 km, i princip bara stig.   Betyg: 4 Det är strålande väder denna första helg när Corona-pandemi verkligen känns av på riktigt. Länder runt om i världen inför i princip utegångsförbud, och jag undrar hur länge till vi får rör oss fritt här hemma. Bäst att ta vara på solstrålarna! Bestämmer mig för att åka till Paradiset. Det är lite tidskrävande med SL, men väl värt det en så här fin dag. Sagt och gjort, jag tar pendel till Huddinge och buss till Bruket. Där finns en skylt mot Paradiset, och Huddingeledens markeringar dyker strax upp. Efter en halv kilometer på väg genom stugområdet är jag framme vid entrén till Paradiset. Bara en sån sak.   Entr...