Fortsätt till huvudinnehåll

Vålådalen - Lunndörren, 12 km

Direkt från Vålådalens fjällstation slingrar sig stigen genom fjällskogen, över myrar och upp på kalfjället. Lunndörrens fjällstuga bjuder sen på fjällens finaste bastu! Dag 1 av 4.

Start: Vålådalens fjällstation
Slut: Lunndörrens fjällstuga
Sträcka: Ca 12 km, bara stig.
Betyg: 5

Stigar i stan goes fjällen! En rolig sak med att byta arbetsplats ofta är att man lär känna så många trevliga människor. Som Emelie, efter bara ett par minuters prat på lunchen hade vi bestämt oss för att springa i Jämtlandsfjällen i september. Det tog lite längre tid att köpa och låna ihop utrustning, men allra mest tid ägnades åt SMHI:s och Yrs väderprognoser. Det såg länge dystert ut. Dagen inför avfärd lovade SMHI hela 24 mm regn för morgondagen och halvkasst resten av tiden. Vi hade visserligen avbokningsbara biljetter, men nu var bägge så sugna att lite, eller väldigt mycket regn, inte fick stoppa oss.

Rätt satsat skulle det visa sig. När vi klev av tåget i Undersåker på torsdagsmorgonen hade regnet upphört. En anslutningsbuss tog oss vidare sista milen till Vålådalens fjällstation. Vi bytte om, lämnade väskorna i bagagerummet och gav oss iväg. Sån lycka att få byta stan mot fjällen!

Vålådalens naturreservat, here we go!

Stigen letar sig fram bland de vackra, smala granarna och över myrar. Vi hade hoppats få plocka hjortron, men inte ett enda litet övermoget bär finns att hitta. Halvvägs upp mot Lunndörren delar sig stigen, vi väljer höger för att springa kortaste vägen till stugan.

Lättsprungna stigar
Vi närmar oss kalfjället
Sista biten öppnar landskapet upp sig och ger en försmak av kommande dagars mäktiga vyer. Vi är bägge glada över att vara igång, att vi sluppit regn, att grejerna sitter bra och att kropparna utan knot springer fram i fjällen. Vi möts av de supertrevliga stugvärdarna som gör sin sista dag i Lunndörren för den här säsongen. Det firas med bullbak, vilken lyx att bjudas på nybakta bullar!

Stugvärdsbyte firas med bullar

Under eftermiddagen droppar det in fler och fler personer. Stugvärdarna berättar att beläggningen ökat med 80 procent sedan förra året och att de behövt beställa in mer mat. Blir nyfiken på vad som ligger bakom denna ökning, är det någon som vet? Ett par som kom sent fick fira bröllopsdag i vedboden, några sov på köksgolvet och ett gäng camperade i bastun. Men ingen surade för det.

Innan middag bastade vi, så välgörande för kropp och själ att sitta i en vedeldad bastu och se ut över berg. Chockade mig själv med att även ta ett dopp i sjön. Därefter matlagning, mat blir ju alltid centralt på fjällturer. Vi åt en klassisk pasta med pesto, soltorkade tomater, ruccola och parmesan. Till det självklart ett glas rött! Sen var den dagen slut.
Vidare till Dag 2: Lunndörren - Gåsen

Fjälldopp

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tyresta nationalpark, 15 km

Tyresta är alltid ett säkert kort. Gammal skog, sjöar och framför allt den underbara tystnaden. När man väl lämnat Tyresta by vill säga, i början är det ofta mycket folk. Men håll ut, det blir toppen sen! Star t: Busshållplats Tyresta by, linje 834 från Haninge Centrum. Slut: Samma som start Sträcka: Ca 15 km, i princip bara stig. Inledningsvis Barnvagnsslingan, därefter Sörmlandsledens etapp 3 och sen lite av varje. Betyg: 5 Tidig oktober och SMHI har lovat gråväder. Väldigt glad överraskning att solen skiner från en molnfri himmel och att Anita och jag har bestämt oss för att springa i Tyresta. Helt ensamma om den idén är vi inte, en knökfull parkering möter oss. Men det går inte gärna att klaga på att vi är många som vill ut i naturen en så här vacker dag. Vi kryssar fram genom barnvagnar och barnfamiljer. Vid Bylsjön är korvgrillningen i full gång och det luktar barndomsminnen. Vi springer vidare och svänger in på Sörmlandsleden, som följer västra kanten av Årsjön. Det är r

Gåsen - Stensdalen, 15 km

Den här sträckan bjuder på många kilometer vidsträckta fjällvidder, och avslutas med en löpvänlig stig mellan fjällbjörkarna. Dag 3 av 4. Star t: Gåsens fjällstuga Slut: Stensdalen fjällstuga Sträcka: Ca 15 km, bara stig. Betyg: 5 Grå skyar inleder tredje dagen på vår tur. SMHI lovar finare framåt lunch, så vi tar det lugnt, stretchar, slappar och äter på förmiddagen. Vi tar en lite promenad och ser blå luckor här och där på himlen, hoppet om att få se Sylarna och Helgas lever. Men efter ett par timmar vid fjällstugan  känns det som att det är dags att springa vidare mot Stensdalen. Vi går första biten av stigen för att mjuka upp kroppen och få upp värmen i den kyliga vinden. Springer sen lite lätt och får till slut upp farten i det fantastiska landskapet.  Öppna landskap i vår smak Härjångssjöarna som vi sprang förbi igår Vi gör ett kort stopp i vindskyddet vid Stäntja och pratar lite med en trevlig man från Västerås. Fortsätter sen stigen uppför sidan av den lilla

Stora Gålöslingan, 12 km

Vilken fantastisk löptur med skärgårdskänsla! Rundan startar med lättlöpta skogsstigar, men höjdpunkten är att springa på klipphällar med utsikt över havet. Du kan också passa på att ta ett dopp. Start: Busshållplats Morarna Slut : Busshållplats Morarna eller Liåker (16 km) Sträcka : 12 km, mestadels stig och klippor med korta sträckor på väg. Betyg : 5 En strålande klar och kall decemberlördag tar vi bussen ut till Gålö och kliver av vid Morarna. Stigens start går inte att missa och hela Stora Gålöslingan är väl utmärkt med röda markeringar. Krister sätter iväg på skogsstigen, och jag hakar på. Det är ganska öppen skog och härligt att solen skiner igenom på oss. Efter några kilometer kommer vi ut på en bredare skogsväg där det nog går längdskidspår på vintern. Det finns i alla fall en skylt som varnar för en backe som inte känns helt livsfarlig på sommaren. Vi springer på förbi sommarstugorna och Skälåkers camping och nu  börjar den riktiga löpningen! Fötterna snubblar på röt